FREEDOM OF EXPRESSION SUB JUDICE AND JUDICIAL IMPARTIALITY*
by Prof. dr. Martin Kuijer 

The fact that the press has reported in a prejudiced manner about a certain lawsuit is, in principle, irrelevant when ascertaining the impartiality of the judicial tribunal. However, by having access to reports in the media a judge can possibly have gained knowledge of information which has not been officially submitted to him in the course of the judicial proceedings. This can (unconsciously) cause a judge to adopt a prejudicial attitude towards the case during the proceedings. This effect would be relevant for the Court within the framework of testing judicial impartiality (or, more in general, the right to a fair trial). One could question the desirability of a public discussion regarding pending cases before the judge has rendered judgment (the so-called sub judice principle). Especially within the United Kingdom judges are hesitant to allow press coverage on pending litigation.
 One reason for this approach might be that the United Kingdom is one of the Member States of the Council of Europe in which trial by jury is an important way to adjudicate disputes. Jurors are perhaps more easily influenced by statements in the press than pro​fessionally trained judges.
 What is the European approach?


The European Commission of Human Rights decided that the Convention was not breached by the simple fact that the judge had access to the press during the trial.
 Neither can the State be held responsible if the press has influenced certain witnesses.
 In decisions of (the Commission and) the Court several factors have been indicated when assessing the role of the media in these cases.

· The first and most important factor is the subject matter and the setting of the media attention. Have the legal proceedings a so-called "high profile"-nature? In X. - Nor​way
 the complain​ant was a highly placed civil servant of a ministry, which had been under tremendous political pressure by Parliament. Subsequently, a legal procedure against the complainant was started because of his alleged incompetent performance of his duties. Because of the earlier political consternation the lawsuit against the complainant received considerable attention from the press. The former civil servant lodged a complaint with the Strasbourg organs that he did not receive a fair trial because the impartiality of the judge was endangered by the attention in the media. The Commission, when assessing his complaint, attached importance to the "high profile"-nature of the lawsuit. In the sensitive political setting of the case the amount of coverage by the press was inevitable. The reasoning of the Commission seems to imply that although it is possible that the forming of opinion of the judge is influenced, this danger should be at the complainants’ risk. This indicates that the press receives a greater latitude from the Commission. This latitude is awarded to the press because of the essential (informative) role of the press in a democratic society. One could therefore argue that the freedom of the press would have been interpreted more restrictively by the Commission if the legal proceedings would have received media coverage because of the fact that the complainant was a famous singer, movie- or television star. The attention from the press is equally unavoidable, but in the latter case the press does not fulfil its essential informative role in a democratic society. There is no 'public concern' the media are commenting on. It will, however, not always be clear where the informative role of the press ends and where gossip begins, but the proposed sliding scale could serve as a useful guideline for the Court.


Probably the most famous case in this respect is the Sunday Times case. The Sunday Times wanted to publish an article on so-called "Thalidomide children". However, at the time legal proceedings of the parents of these Thalidomide children against the producer of Thalidomide in the United Kingdom were pending before the courts. Both the claimants and the producer of Thalidomide, Distillers, however, were anxious to arrive at a settlement out of court. The case in fact raised legal issues of considerable difficulty under English law, so that both parties had an interest in settling the case outside court. Although the litigation was for the most part dormant the Divisional Court of the Queen's Bench Division decided to suppress actual publication of the article. The objection to unilateral comment, prior to conclusion of the court hearing, was that it might prevent the due and impartial administration of justice by affecting and prejudicing the mind of the tribunal itself, by affecting witnesses who were to be called or by prejudicing the free choice and conduct of a party to the litigation. It was the third form of prejudice that was relevant to the present case. The English judge was of the opinion that The Sunday Times was using public opinion to exert pressure on Distillers in order to incite them to make a more generous settlement than might otherwise be the case. The Sunday Times considered this ruling to be an infringement of their freedom of expression as guaranteed in Article 10 of the Convention and the case went to the Strasbourg institut​ions. The British government, when defending the decision made by the English judge, referred to the above mentioned limitation clause in Article 10 §2 (“for maintaining the authority and impartiality of the judiciary”). A narrow majority of the Court (11 votes in favour, 9 votes against) reached the conclusion that the Convention had been breached. The Court, examining the reasons why the draft newspaper article was regarded as objectionable by the House of Lords, concluded that the Law Lords were primarily concerned with the danger of a "trial by newspaper". In the Court's opinion this falls within the boundaries of maintaining the authority of the judiciary. The Court clarified these notions in paragraph 55 of its judgment:

"The term 'judiciary' ('pouvoir judiciaire') comprises the machinery of justice or the judicial branch of government as well as the judges in their official capacity. The phrase 'authority of the judiciary' includes, in particular, the notion that the courts are, and are accepted by the public at large as being, the proper forum for the ascertainment of legal rights and obligations and the settlement of disputes relative thereto; further that the public at large have respect for and confidence in the courts' capacity to fulfil that function." 

The Court went on to consider that measures "for maintaining the authority of the judiciary" protected an objectively determinable interest. The consequence of this was that the margin of appreciation for the State was less and the Court was therefore prepared to engage in a detailed review of the national situation.
 The Court finally decided that there was no pressing social need for the injunction against The Sunday Times. The Court considered that the English judge had not given proper weight to the right to freedom of expression, that the litigation was dormant, that the article was moderately phrased and fairly balanced, that the injunction was formulated in too wide terms, and – most important – that there was a substantial public interest in the case. The Sunday Times case is undoubtedly one of the most important cases in this field.


The line of reasoning in the Sunday Times case was followed by the Court in the Du Roy et Malaurie case.
 French journalists were convicted for commenting on pending litigation in which politicians were involved. The Court emphasised that the prohibition of the publication was not sufficiently justified in view of the fact that the public had a right to be informed about a matter of public concern “as it did [concern] French political figures and their allegedly fraudulent actions as directors of a public company managing housing for immigrants”.


A different conclusion was reached in the Austrian case of Worm. For several years Worm, an Austrian journalist, had done research into fraudulent behaviour of former Minister of Finance Androsch for tax offences committed when in office. The publication of Worm gave a detailed analysis during the trial of the judge, the public prosecutor, the defendant and his legal counsel. The article seemed to be based on the presumption that Androsch was guilty. Worm was subsequently convicted for “prohibited influence on criminal proceedings”. Somewhat surprisingly, the Court does not emphasise the unavoidable press coverage of a high profile trial involving a politician, but instead stresses its own subsidiary role and the doctrine of margin of appreciation.
 The only check that the Court performs is whether the reasons for Worm’s conviction were relevant and sufficient and whether the sanction imposed was not disproportionate. The Court is not concerned with testing the potential of the comments to actually have any influence on the outcome of the proceedings, but with preserving the courtroom as the proper forum for settling disputes.
 One may wonder why the Court reached such a different position from its standpoint in the Sunday Times case. This might be explained by two differences between the cases.
 First of all, in the Sunday Times case there had been prior censorship whereas in the Worm case the journalist had been punished after publication. The Court will be much more strict with regard to preventive censorship.
 A second difference might be that the Court in the Sunday Times case considered the measures to be taken to safeguard the ‘authority of the judiciary’. It held that this was an objectively determinable interest and therefore the margin of appreciation for the state authorities to take restrictive measures was limited. In the Worm case the Court had a slightly different perspective: the restrictive measures were taken to safeguard a fair trial for the defendant. In that case the national margin of appreciation is wider. In view of the potentially far-reaching consequences for the individual defendant, a stricter review of the media’s actions seems justifiable.

· A second factor, which may be of importance, is the interval of time between the moment the case receives attention in the media and the moment the judge (or jurors) has to deliver a verdict.
 In the X. - Norway case the jurors had to reach a verdict one year after there had been consternation concerning the case in the media. For that reason the Commission considered it unlikely that the jurors were influenced by the press coverage. An injunction restricting the press to comment on a case will therefore always have to be limited in time. Unlimited restrictions will be difficult to justify.
 "Relevant" reasons for restricting the press are not necessarily "sufficient" reasons. "Relevant" reasons could become insufficient because of elapse of time.

· A third relevant factor is the responsibility of the State for the coverage. This was discussed in the decision of the Commission in the case of Hauschildt 
 :

"A virulent press campaign can, in certain circumstances, adversely affect the fairness of a trial and involve the State's responsibility, particularly if it is sparked off by one of the State's organs."

So, if the source of the elaborate press coverage can be traced back to (one of the institutions of) the State, the Commission would have been less tolerant towards the authorities of the Member State concerned. The causal connection between the factual press coverage and the influence of the press on the trial will in the latter scenario be more easily accepted. In this regard Article 6 §2 is also of some importance. Article 6 §2 guarantees everyone charged with a criminal offence the so-called presumption of innocence. The accused shall be presumed innocent until proven guilty. Article 6 §2 does not forbid distribution of certain informa​tion concerning the course of the legal proceedings, but this has to be done in such a way that the presumptio innocentiae is not breached.
 Statements which merely describe a state of suspicion have been considered acceptable in various cases, whereas statements which reflect an opinion that the person concerned is guilty will be impermissible.
 The Commission has, however, accepted if the prosecuting authorities of a Member State issue a press release with the object of preventing dissemination of incorrect informat​ion.

In this respect a reference should also be made to Recommendation Rec(2003)13 of the Council of Europe’s Committee of Ministers on the provision of information through the media in relation to criminal proceedings (adopted on 10 July 2003). The Recommendation is particularly addressed to the media and to (judicial) authorities and reiterates the need for judicial authorities to provide the media only with verified information (Principle 3), the need to respect the presumption of innocence (Principle 2) and the need to respect the privacy of (families of) suspects, victims and witnesses (Principle 8).

· Another relevant factor in assessing the role of the media is to check whether the press coverage on the whole expressed unanimously a given assessment of the legal proceedings.

· It seems equally important to assess the precise nature of the comments made in the media, i.e. how nuanced the reporting was.
 The press will argue that it defends the 'public interest' from corruption and abuse, but one should not forget that the press is a commercial industry with 'news values' which favour conflict and sensat​ionalism.

· A sixth factor is whether the media themselves warned of the danger of a prema​ture trial by the press.

· Finally, the Commission indicated that explicit consideration of the potential influence on the trial by the media on the national judges in rendering their judgment was also of some relevance. In the case of Baragiola the motivation of the judgment by the first instance judges showed that they had carefully examined all the evidence. In the subsequent appeal proceedings the judges had explicitly examined the influence of the press on the trial. This explicit examination by the national judiciary seemed to satisfy the Commission's wishes.

The Craxi case
 clarifies that the above-mentioned criteria will also be used by the Court when examining a violation of Article 6 ECHR (right to a fair hearing) on account of a press campaign. Craxi was Prime Minister of Italy. Criminal proceedings were instituted against Craxi after serious irregularities were discovered. The criminal proceedings against Craxi and other political, economic and establishment figures were reported in the press. Craxi complained before the Court that he did not receive a fair trial on account of this press campaign. The Court observed that the interest of the media had stemmed from the eminent position occupied by Craxi, the political context and the gravity of the alleged offences. In the Court’s view it was inevitable that the press should make certain harsh comments on a sensitive case, which called into question the morality of high-ranking public officials and the relations between the political and business worlds. The Court noted that Craxi’s case had been dealt with by a court composed exclusively of professional judges and there was nothing to suggest that these judges had been influenced by the statements in the press. Craxi had also argued that the prosecution had deliberately and systematically disclosed confidential information to the press, but the Court noted that Craxi had not produced any evidence to substantiate those allegations. Accordingly, the Court held that there had been no violation of Article 6 in this respect.

The above-mentioned cases have to be differentiated from situations in which not the press but lawyers comment on pending litigation. This was the case in the Schöpfer case.
 The applicant was a lawyer who complained to the press that his client had been arrested without an arrest warrant. He declared at a press conference that the authorities flagrantly disregarded human rights for years. A comparable yet distinct problem arose in the Nikula case
, in which the criticism was not voiced in the media but confined to the court room. The applicant was a defence counsel who submitted a memorandum to the court in which she denounced the tactics of the public prosecutor as constituting "manipulation and unlawful presentation of evidence". The prosecutor subsequently initiated criminal proceedings against the applicant for defamation. A third case is comparable to the Nikula case in the sense that the criticism was confined to the courtroom: the Dutch case of Steur.
 Steur, a Dutch lawyer, acted for a client who was accused of obtaining social security benefits by fraud. Civil and criminal proceedings were instituted against Steur’s client. In the civil proceedings against his client, Steur alleged that the social-security investigating officer obtained statements from his client by subjecting his client to unacceptable pressure. The social-security investigating officer filed a complaint with the dean of the local bar association, who forwarded the complaint to the disciplinary council. The Court was in all three cases called to give an opinion whether or not Article 10 was violated.

The Court first made a few remarks concerning the special status of lawyers. Freedom of expression is obviously also secured to lawyers, who may comment in public on the administration of justice, but their criticism must not overstep certain bounds. Lawyers have a central position in the administration of justice as intermediaries between the public and the courts. Such a position explains the usual restrictions on the conduct of members of the Bar. It is legitimate to expect them to contribute to the proper administration of justice and to maintain public confidence therein. This seems to indicate that the Court is more willing to accept interferences with the freedom of expression of lawyers on their professional activities. However, that is not necessarily true. In the Nikula judgment the Court added to its previous findings:

"[...] the threat of an ex post facto review of counsel's criticism of another party to criminal proceedings - which the public prosecutor doubtless must be considered to be - is difficult to reconcile with defence counsel's duty to defend their clients' interests zealously. It follows that it should be primarily for counsel themselves, subject to supervision by the bench [the Court stressed the role of courts and the presiding judge to direct proceedings in a manner such as to ensure the proper conduct - rather than to examine in a subsequent trial the appropriateness of a party's statements in the court room, MK], to assess the relevance and usefulness of a defence argument without being influenced by the potential 'chilling effect' of even a relatively light criminal sanction or an obligation to pay compensation for harm suffered or costs incurred." 

The Court uses a similar reasoning with regard to the ‘chilling effect’ of disciplinary sanctions. In the Steur case, no penalty had been imposed on the applicant. However, the Court did not consider that decisive. It noted that Steur had been found guilty in disciplinary proceedings of violating the applicable professional standards. The Court noted that this finding could have a discouraging effect on the lawyer, in the sense that he might have felt restricted in his choice of arguments when defending clients in future cases.

The Court has taken into account several factors in these complaints:

· The Court provides an increased protection for statements whereby an accused criticises a prosecutor, as opposed to verbally attacking the judge or the court as a whole (Nikula, §50).

· The seriousness and general nature of the criticisms and the tone in which they are made (Schöpfer, §32). In the Nikula judgment (§51) the Court, for example, allowed a greater latitude to make critical remarks in case the criticism was of a procedural character: "[the] criticism was strictly limited to T's performance as prosecutor in the case against the applicant's client, as distinct from criticism focusing on T.'s general professional or other qualities. In that procedural context T. had to tolerate very considerable criticism by the applicant in her capacity as defence counsel". This will be quite different in case the lawyer makes a personal insult. For example in the Mahler case the counsel stated that the prosecutor had drafted the bill of indictment "in a state of complete intoxication".

· Equally relevant is whether the national authorities attempted to establish whether the lawyer’s statements were true or made in good faith (see the Steur case).

· The severity of the penalty imposed (Schöpfer, §34; Nikula, §54).

· The 'forum' of the criticism. In the Schöpfer case (§31) the Court attached importance to the fact that the lawyer had first publicly criticised the judicial authorities at the press conference before exercising a legal remedy which had proven effective.
 In the Nikula case (§52) the Court took into account that the applicant's submissions were confined to the court room, as opposed to criticism against a judge or a prosecutor voiced in the media.

Yet another situation arises in case members of the Executive comment on pending litigation. In the Sovtransavto case, the President of Ukraine had written a letter to the President of the Supreme Arbitration Tribunal urging him in a dispute between a Russian public company and a Ukrainian public company to "defend the interests of Ukrainian nationals". The Court held that an intervention of this sort was incompatible with the notion of an 'independent' tribunal:

“Lastly, the Court can but note that the Ukrainian authorities acting at the highest level intervened in the proceedings on a number of occasions. Whatever the reasons advanced by the Government to justify such interventions, the Court considers that, in view of their content and the manner in which they were made […], they were ipso facto incompatible with the notion of an “independent and impartial tribunal” within the meaning of Article 6 §1 of the Convention.” 

Similarly, in the Falcoianu case
, the applicants complained about the independence of the Romanian Supreme Court because it had departed from its own case-law after a speech made in 1994 by the Romanian president, Mr Iliescu, in which he had stated that judicial decisions for the restitution of unlawfully nationalised property should not be executed. The Court found that there was nothing to suggest that the judges who had sat in the applicants’ case had been influenced by the President’s remarks and the fact that two of the judges had previously voted in favour of changing the case-law did not infringe the right embodied in Article 6 §1. Consequently, the Court held unanimously that there had been no violation of Article 6 §1 as a result of the change in the case-law of the Supreme Court of Justice. In this case, the Court took a pretty lenient approach. A violation of Article 6 will only be found in case the applicant can demonstrate that the judge has actually been influenced in the determination of a specific case. This will be a difficult hurdle for the applicant.

And finally, the situation in which parliamentary debate tries to influence the independent judiciary. In 1962 the Commission had to comment on a parliamentary debate on the organisation of the judiciary in the German Bundestag.
 A member of parliament of the socialist SPD complained during the debate about the sentencing policy of judges, which in his view was too lenient. In order to support his argument he referred to some specific cases, one of which was pending before the Court of Appeal. Did this mean that the Court of Appeal judge had been unlawfully influenced by Parliament? The Commission decided that this was not the case, pointing out that the necessity of judicial independence had been explicitly referred to in the debate. Furthermore, the Commission considered it important that the debate had not resulted in a vote or declaration addressed to the judge. And finally, the Court of Appeal judgment had been properly reasoned. This reasoning did not seem to indicate any bias because of the parliamentary debate. The case does show that the Commission did not want to allow remarks made by parliamentary members concerning pending cases unconditionally.

* 	This material was provided by the National Institute of Justice with the author’s approval. It is included in the current data base in the frames of the project ‘Promoting Efficiency of Bulgarian Judiciary in the Area of Human Rights Protection’, accomplished by BLHR Foundation from November 2005 to August 2006. The text is available also in Bulgarian language. 





� 	Prof. dr.  M. Kuijer, Free University of Amsterdam and Ministry of Justice, The Netherlands. The text is taken from: M. Kuijer, The Blindfold of Lady Justice – Judicial Independence and Impartiality in Light of Article 6 ECHR, Wolf Legal Publishers, 2004.





�	And this causes for a lively debate about this subject in English literature. See, inter alia, G. Robertson and A. Nicol, Media Law, London 1992; C.J. Miller, Contempt of Court, 1988; A.J. Arlidge and D. Eady, Law of Contempt, 1982; G. Borrie and N.V. Lowe, Contempt of Court, 1983; C. Walker, "Fundamental rights, fair trials and the new audiovisual sector", in: Modern Law Review 1996, pp. 517-539; T. Ingman, "Interfering with the proper administrati�on of justice", in: Civil Justice Quarterly 1992, pp. 175-192; the editorial "The press and the criminal courts", in: Justice of the Peace 1987, pp. 274-275; the editorial "Hidden Justice", in: The Sollicitors' Journal 1987, p. 147; K.F. McCormac, "Open Justice", in: Justice of the Peace 1990, pp. 148-151.





�	See Principle 10 of Recommendation Rec(2003)13 of the Council of Europe’s Committee of Ministers on the provision of information through the media in relation to criminal proceedings (adopted on 10 July 2003). This Recommendation is discussed in D. Voorhoof, “Mediaberichtgeving in strafzaken: Raad van Europa wil soberder gerechtsjournalistiek”, in: Mediaforum 2003, no. 11/12. See, a contrario, G. Robertson and A. Nicol, Media Law, London 1992, p. 263; C. Walker, "Fundamental rights, fair trials and the new audiovisual sector", in: Modern Law Review 1996, p. 534; T. Welsh, "Fair, accurate, newswort�hy", in: New Law Journal 1995, pp. 1007-1008 and C.J. Miller, "Contempt, unsafe convictions and bias", in: The Law Quarterly Review 1993, pp. 39-41.





�	EComHR, 18 December 1980, Crociani, Palmiotti, Tanassi & Lefebvre d'Ovivio - Italy (appl. nos. 8603/79, 8722/79, 8723/79 &8729/79; D&R 22, p. 147).





�	EComHR, 1 June 1967, X. – Austria (appl. no. 2291/64; CD 24 (1967), p. 20).





� 	Cf. an example from Dutch national practice. After the murder on Dutch politician Fortuijn, various (candidate) members of parliament and even government ministers expressed their opinion on the pending criminal proceedings against the then defendant. The Amsterdam Court of Appeal had to rule whether the statements made by public authorities had violated the defendant’s right to a fair trial by an independent and impartial tribunal. In its judgment of 18 July 2003 (reproduced in NJCM-Bulletin 2003, pp. 874-876) the Court of Appeal qualified the statements as ‘inappropriate’, ‘risky’, ‘unfortunate’ and ‘unwise’, but did not find a violation of Article 6 ECHR in the specific circumstances of the case. Various criteria were used by the Court of Appeal: (a) the statements had been one-off’s, (b) the persons who had made the statements had not been involved in the prosecution or adjudication of the defendant, (c) the domestic court examined whether the statements were directed against the finding of guilt or against the severity of the penalty, (d) whether the statements had been made before or after the defendant confessed, and (e) the fact that the criminal case was not conducted before a jury but before professional judges who were not so easily influenced by statements of public figures. Cf. N. Roos, “Onafhankelijkheid als rechterlijk paternalisme”, in: Nederlands Juristenblad 2003, p. 2155.





�	EComHR, 16 July 1970, X. – Norway (appl. no. 3444/67; CD 35 (1971), p. 37). See also: ECHR, 22 May 1990, Weber - Switzerland (Series A-177), §48.





�	Further case-law concerning clarification of these notions: EComHR, 14 July 1983, T. – Belgium (appl. no. 9777/82; D&R 34, p. 158).





�	ECHR, 26 April 1979, Sunday Times – United Kingdom (Series A-30), §§62-67.





�	But also received a considerable amount of criticism. See, for example, F. Mann, "Britain's Bill of Rights", in: L.Q.R. 1978, p. 512: "It would surely be perplexing if foreign judges...were to condemn an institution [the law of contempt of court, MK] which is far superior to anything known to their own national legal systems".





� 	ECHR, 3 October 2000, Du Roy et Malaurie – France (appl. no. 34000/96), §35.





� 	ECHR, 29 August 1997, Worm – Austria (Reports 1997, 1534), §§38, 47, 49 and 54. The importance of the doctrine of margin of appreciation was already underlined in the dissenting opinion of judge Morenilla in ECHR, 24 February 1997, De Haes and Gijsels – Belgium (Reports 1997, 198).





� 	See also J. McBride, “Judges, Politicians and the Limits to Critical Comment”, in: European Law Review 1998, p. 85.





� 	See M. Kuijer, “Persvrijheid sub judice”, in: NJCM-Bulletin 1998, pp. 332-345.





� 	ECHR, 26 November 1991, Observer and Guardian – United Kingdom (Series A-216), §60.





� 	See for a critical review of the Worm case: I. Cram, “Criminal contempt, Article 10 and the First Amendment – A case for importing aspects of US free speech jurisprudence?”, in: Maastricht Journal of European and Comparative Law 2000, pp. 245-272 at 270-272.





�	G.P. Kramer, "Pretrial publicity, judicial remedies, and jury bias", in: Law and Human Behaviour 1990, p. 409, as quoted in: B. Naylor, "Fair trial or free press: legal responses to media reports of criminal trials", in: Cambridge Law Journal 1994, pp. 496-497.





�	See the Practice Direction for judges in the United Kingdom ([1982] 1 W.L.R. 1475).





�	ECHR, 26 November 1991, Observer and Guardian – United Kingdom (Series A-216), §68 and ECHR, 26 November 1991, Sunday Times No. 2 – United Kingdom (Series A-217). See also: ECHR, 22 May 1990, Weber - Switzerland (Series A-177), §51.





�	EComHR, 9 October 1986, Hauschildt – Denmark (appl. no. 10486/83; D&R 49, p. 86).





�	ECHR, 10 February 1995, Allenet de Ribemont - France (Series A-308), §41 and the Opinion of the Commission, §§68-70 and EComHR, 16 December 1966, X. – Germany (appl. no. 2413/65; CD 23 (1967), p. 1). See also paragraph 22 of the Assembly Recom�mendation 1003 (1993) of the Council of Europe on the ethics of journalism (Doc 6854): "In journalism, information and opinions must respect the presumption of innocence, in particular in cases which are still sub judice and must refrain from making judgments".





�	ECHR, 25 March 1983, Minelli - Switzerland (Series A-62), §37; EComHR, 4 December 1985, I. and C. – Switzerland (appl. no. 10107/82; D&R 48, p. 35) and EComHR, 14 March 1989, Grabemann – Germany (appl. no. 12748/87).





�	EComHR, 21 October 1993, Baragiola – Switzerland (appl. no. 17265/90; D&R 75, p. 76).





�	EComHR, 21 October 1993, Baragiola – Switzerland (appl. no. 17265/90; D&R 75, p. 76).





�	EComHR, 9 March 1987, Channel Four Television a.o. – United Kingdom (appl. nos. 11553/85 and 11658/85; D&R 51, p. 136) and EComHR, 13 April 1989, C. – United Kingdom (appl. no. 14132/88; D&R 61, p. 285). See also Sparks, Television and the drama of crime, Open University Press, 1992; A. Nicol, "Reporting in court", in: Law Society's Gazette 1991, pp. 17-18 and M.J. Beloff, "Fair trial-free press? Reporting restrictions in law and practice", in: Public Law 1992, pp. 92-101 and the citation of Report No. 4 of the Press Complaints Commission mentioned on page 95: "The Commission deplore the long standing and continuing tendency of some papers to highlight the opening of cases, when dramatic and damaging evidence is given, while publishing only inconspicuously their outco�me...Me�ticulous accuracy in reporting the whole of a case, part of which has been reported, is a fundamental requirement of the proper administration of justice".





�	B. Naylor, "Fair trial or free press: legal responses to media reports of criminal trials", in: Cambridge Law Journal 1994, p. 492.





� 	EComHR, 21 October 1993, Baragiola – Switzerland (appl. no. 17265/90; D&R 75, p. 76).





� 	ECHR, 5 December 2002, Craxi – Italy (appl. no. 34896/97), §§96-108.





� 	ECHR, 20 May 1998, Schöpfer – Switzerland (Reports 1998, 1042), §29 and §33. See also: ECHR, 24 February 1994, Casado – Spain (Series A-285-A), §54.





� 	ECHR, 21 March 2002, Nikula - Finland (appl. no. 31611/96).





� 	ECHR, 28 October 2003, Steur – Netherlands (appl. no. 39657/98).





� 	ECHR, 21 March 2002, Nikula - Finland (appl. no. 31611/96), §54.





� 	EComHR, 14 January 1998, Mahler - Germany (appl. no. 29045/95). See also: EComHR, 30 June 1997, W.R. - Austria (appl. no. 26602/95), in which the counsel described the opinion of a judge as "ridiculous".





� 	See also EComHR, 13 March 1986, Prince - United Kingdom (appl. no. 11456/85; D&R 46, p. 222).





� 	ECHR, 25 July 2002, Sovtransavto Holding - Ukraine (appl. no. 48553/99), §80. See also the final report of the PHARE programme 'Reinforcement of the Rule of Law'. In Romania the Minister sends "occasional letters" in which a certain interpretation of law is recommended to the judiciary (see European Commission, Reinforcement of the Rule of Law, Nijmegen: Wolf Legal Productions, 2002, p. 41). This practice is open to abuse. In my opinion, the Court’s ruling in the Sovtransavto case is not intended to prohibit lawful third party interventions by the authorities.





� 	ECHR, 9 July 2002, Falcoianu a.o. - Romania (appl. no. 32943/96), §§35-38. See also identical complaints in ECHR, 16 July 2002, Ciobanu - Romania (appl. no. 29053/95), §44 and ECHR, 26 November 2002, Mosteanu a.o. - Romania (appl. no. 33176/96), §§41-43.





� 	EComHR, 16 July 1962, X. - Germany (appl. no. 1063/61; Digest, pp. 669-670).








PAGE  
11

